Dr. Lisa van de Berg
Cognitief Psycholoog
Dr. Lisa Vandeberg (1982) studeerde Cognitieve Psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2007, cum laude) en promoveerde vervolgens in ditzelfde vakgebied aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (2012). In haar afstudeer- en promotieonderzoek onderzocht zij hoe mensen talige informatie verwerken, opslaan, begrijpen en beoordelen. Deze processen verlopen veelal onbewust, waardoor zij binnen de Cognitieve Psychologie veel expertise heeft opgedaan over het ontwikkelen, toepassen, en interpreteren van impliciete metingen van talige uitingen.
Na haar promotie startte zij als post-doctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam aan een onderzoeksproject over het impliciet meten van onbewuste reclame effecten, waarbij ze haar onderzoek publiceerde in wetenschappelijke tijdschriften en interdisciplinaire samenwerkingen aanging om het nut van impliciete metingen als voorspeller van gedrag inzichtelijk te maken. Met dit doel schreef zij onder meer de SWOCC publicatie “Impliciet meten is weten?” en presenteerde ze haar inzichten op verschillende wetenschappelijke en praktijkgerichte congressen.
Op dit moment gebruikt ze haar kennis over onbewuste processen om als Universitair Docent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam om de impliciete effecten van communicatie op consumenten te bestuderen en doceren. Lisa is co-founder van de Science for Business Group.