Dr. Marijke van Putten
Economisch & Consumenten Psycholoog
Dr. Marijke van Putten studeerde psychologie in Leiden. Zij promoveerde in Tilburg met haar onderzoek naar het effect van gemiste kansen op het afslaan van aantrekkelijke aanbiedingen. Daarna heeft ze binnen het departement Marketing gewerkt als postdoctoraal onderzoeker aan de Katholieke Universiteit Leuven. Sinds september 2009 werkt ze als universitair docent voor het departement sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden als expert op het gebied van economische en consumenten psychologie.
Haar onderzoek richt zich op besluitvorming, en dan specifiek op de vraag waarom mensen iets niet doen. Hierbij wordt vooral bestudeerd welke situationele factoren en welke gevoelens hierbij een rol spelen. Zo wordt bijvoorbeeld bestudeerd welke rollen gemiste kansen of eerdere investeringen spelen bij het afhouden van beslissingen. Daarnaast is ze geïnteresseerd in wie er vooral vatbaar zijn om eerdere gebeurtenissen bij hun beslissingen te betrekken en wanneer dit leidt tot actie/inactie en wanneer tot positieve/negatieve gevoelens. Zo laat haar onderzoek bijvoorbeeld zien, dat mensen die geneigd zijn lang stil te staan bij eerdere gebeurtenissen zich niet alleen negatiever voelen bij slechte uitkomsten, maar ook beter voelen na positieve uitkomsten.