Science4Business | Dr. Jacqueline de Nooijer
21457
page-template-default,page,page-id-21457,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
dr Jacqueline de Nooijer

Dr. Jacqueline de Nooijer
Cognitief- en onderwijspsycholoog

Dr. Jacqueline de Nooijer (1986) studeerde Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht, waar zij zich verdiepte in taal en cognitie (2007, cum laude). Vervolgens volgde zij een Master Taal- en Spraakpathologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2009, bene meritum) en een internationale Master in Clinical Linguistics waarvoor zij aan de Universiteit van Milano-Bicocca (Italië), de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Potsdam (Duitsland) studeerde (2011, classificatie A, uitstekend). Ze heeft daarom een gedegen kennis van taal; van hoe taal wordt verworven, tot hoe mensen met taalstoornissen het beste geholpen kunnen worden.

Door haar fascinatie met taal en interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek startte zij in 2011 haar promotieonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam binnen de afdeling cognitieve en onderwijspsychologie. Hier onderzocht zij manieren om leerprestaties bij kinderen en volwassenen te verbeteren. Specifiek: Hoe blijft (aangeleerde) informatie het beste hangen? Welk effect heeft links-, rechtshandigheid op de verwerking van taal? Welke rol speelt het lichaam (in het bijzonder het maken van gebaren) bij het optimaliseren van het leerproces? Jacqueline vond onder andere dat het gebruiken van gebaren tijdens het leren van nieuwe woorden, kinderen helpt deze woorden beter te onthouden. De bevindingen uit haar onderzoek publiceerde zij in verscheidene wetenschappelijke tijdschriften en presenteerde zij op wetenschappelijke congressen en in praktijkgerichte workshops. Daarnaast communiceert zij voor een breed publiek over haar onderzoek door middel van blogs voor een project van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen genaamd Faces of Science.

Sinds september 2015 is Jacqueline Learning Innovation Consultant en leidt zij een team binnen de Rotterdam School of Management dat zich inzet voor het verbeteren van de kwaliteit van de Bachelor en Master opleidingen, zoals Marketing Management en verscheidene MBA programma’s. Zij is altijd op zoek naar manieren om het onderwijs te innoveren. Zo deed zij onderzoek naar het effect van virtual reality op het geheugen om na te gaan of een toepassing van deze technologie in het onderwijs effectief is (voor een blog over dit onderzoek zie: hier).